Spostrzeżenia Mellon dotyczące sytuacji na rynku płatności elektronicznych 2015

Portfele mobilne

Juniper Research szacuje, że w 2015 roku mobilne portfele staną się powszechne, jako że przyspieszają i ułatwiają one proces dokonywania płatności. Obecnie czołową pozycję w zakresie płatności mobilnych zajmuje Starbucks. W Stanach Zjednoczonych firma przetwarza 7 milionów płatności mobilnych tygodniowo. Szacuje się, że do 2017 r. liczba mobilnych portfeli wzrośnie do 450 milionów. Operatorzy telefonii komórkowych już dziś opracowują własne rozwiązania, by uniezależnić się od Apple Pay i Google Wallet.

Źródło: Juniper Research, czerwiec 2014 r.

http://merchantwarehouse.com/sites/merchantwarehouse.com/files/Mobile_Payments_Revolution.pdf

http://techcrunch.com/2015/02/10/war-of-the-wallets/

NFC

Szacuje się, że w latach 2011-2016 wartość rynku NFC (ang. Near Field Communication), czyli komunikacji bliskiego zasięgu, wzrośnie o 38% do ponad 10 mld USD. W porównaniu do kodów QR, technologia NFC zapewnia szybszą, dwukierunkową komunikację, co umożliwia sprzedawcom oferowanie klientom kuponów realizowanych za pomocą smartfonów. W 2015 r. technologia NFC będzie powszechnie stosowana do obsługi biletów elektronicznych, mikropłatności i wymiany elektronicznych wizytówek.

Źródło: http://merchantwarehouse.com/comparing-qr-codes-vs-nfc-in-battle-for-your-mobile-wallet

Bankowość mobilna

Ludzie są coraz bardziej obeznani z najnowszą technologią, a banki chętnie wybierają rozwiązania cyfrowe. Tworzy to coraz większe zapotrzebowanie na te same funkcje i poziom bezpieczeństwa w poszczególnych platformach bankowości mobilnej. Według firmy Gemalto, lidera w dziedzinie bezpieczeństwa cyfrowego, w 2015 r. udostępnianie danych uwierzytelniania w celu dokonywania płatności za pomocą różnych urządzeń oraz zarządzanie takimi danymi będą stanowić dla banków prawdziwe wyzwanie.

Źródło: http://loyaltypayments.com/mobile-banking/chat-gemalto-emv-mobile-payments-perspective-post-money2020/

Programy lojalnościowe 2.0

Niedawny raport firmy PwC pokazuje, że dla firm z branży obsługi płatności pojawią się możliwości wykorzystania danych o klientach w celu opracowywania programów lojalnościowych adresowanych do konkretnych odbiorców. Lokalizacja klienta, jego historia zakupów, nawyki dotyczące przeglądania, reakcje na działania marketingowe oraz używane typy kart to tylko niektóre z danych, dzięki którym firmy obsługujące płatności mogą pomóc sprzedawcom detalicznym w analizie programów lojalnościowych w celu ich lepszego dostosowania do potrzeb klientów. W tym przypadku sukces zależy od integracji danych na każdym etapie procesu obsługi klienta.

Źródło: http://www.strategyand.pwc.com/perspectives/2015-payments-trends

Tokenizacja

Od dawna toczą się dyskusje na temat tokenizacji i szyfrowania. Rośnie również zapotrzebowanie konsumentów na rozwiązania mające zastąpić tradycyjne karty, na których są zapisane wrażliwe informacje, oraz wyeliminować luki w zabezpieczeniach w standardzie EMV. Jednakże plan przejścia na takie rozwiązania wciąż jest niejasny, a firmy domagają się jednolitego standardu bezpieczeństwa, jednocześnie kwestionując korzyści ze zmian, jakie należałoby wprowadzić w istniejących systemach płatniczych.

Źródło: http://hospitalitytechnology.edgl.com/news/Payment-Trends-for-2015-Revealed-at-Payments-Summit98159

Waluty wirtualne

Rządy szukają sposobów na uregulowanie walut wirtualnych tak, by stały się one częścią codziennych transakcji. Departament Stanu Nowy Jork rozważa wprowadzenie giełd walut wirtualnych oraz ustanowienie wymogu posiadania licencji (BitLicense) przez banki i firmy ubezpieczeniowe. Zgodnie z przewidywaniami w nadchodzących miesiącach waluty cyfrowe będą używane równolegle z prawnymi środkami płatniczymi, co pozwoli stworzyć nowy system płatniczy rozszerzający istniejący system finansowy.

Źródło: http://www.frogdesign.com/techtrends2015/